Эфектыўна кіраваць сучаснай дашкольнай установай

30.09.2016
Першае выязное пасяджэнне Рэспубліканскага савета кіраўнікоў устаноў дашкольнай адукацыі адбылося на Брэстчыне. Двухдзённае мерапрыемства, прысвечанае праблемам і перспектывам кіраўніцкай дзейнасці загадчыкаў дашкольных устаноў, праходзіла на базе Клейнікаўскага ясляў-сада Брэсцкага раёна і ясляў-садоў – пачатковых школ №№ 6 і 10 Брэста.

Адкрываючы пасяджэнне, начальнік абласнога ўпраўлення адукацыі Ю.М.Прасмыцкі адзначыў, што якасць адукацыі залежыць ад эфектыўнай кіраўніцкай дзейнасці, якая патрабуе пастаяннага ўдасканалення. Сістэме адукацыі неабходны кампетэнтныя кіраўнікі, здольныя выконваць любыя задачы ў сучасных умовах.

- Сёння на Брэстчыне дзейнічаюць 473 установы дашкольнай адукацыі і 108 вучэбна-педагагічных комплексаў “дзіцячы сад – школа”, якія наведваюць каля 61,2 тысячы дзяцей, - расказаў Ю.М.Прасмыцкі. – З 2010 года ў вобласці былі пабудаваны 18 дашкольных устаноў. Іх будаўніцтва і аптымізацыя будуць працягнуты.

Амаль 91% дзяцей ва ўзросце ад 3 да 6 гадоў ахоплены дашкольнай адукацыяй (у сельскай мясцовасці – каля 68%). Усе дзеці 5-гадовага ўзросту ахоплены падрыхтоўкай да школы. Зыходзячы з колькасці ўстаноў і іх праектнай магутнасці, забяспечанасць месцамі складае каля 94%. Вядзецца работа па адкрыцці розных форм дашкольнай адукацыі. Іх колькасць з году ў год павялічваецца. Так, калі ў 2010 годзе ў вобласці дзейнічалі 58 груп кароткачасовага знаходжання, то летась – 332.

Жыхары новых гарадскіх мікрараёнаў атрымліваюць месцы ў дашкольных установах па месцы жыхарства з улікам варыянтаў, зручных для бацькоў. Праўда, тычыцца гэта толькі тых, хто мае ў такіх месцах асаблівую патрэбу.

Па словах Ю.М.Прасмыцкага, Брэстчына на працягу некалькіх гадоў утрымлівае ў краіне лідарства па ўзроўні кадравага патэнцыялу дашкольнай адукацыі. Так, вышэйшую адукацыю маюць 66% выхавальнікаў, вышэйшую і першую кваліфікацыйную катэгорыю – 56,5%.

У 2012 годзе ў вобласці быў створаны Савет загадчыкаў устаноў дашкольнай адукацыі, на пасяджэннях якога абмяркоўваюцца розныя актуальныя пытанні: прафілактыка траўматызму дашкольнікаў, павышэнне кіраўніцкай кампетэнтнасці загадчыкаў дашкольных устаноў па выкарыстанні ІКТ пры арганізацыі харчавання, атэстацыя педагогаў у адпаведнасці з існуючымі нарматыўнымі прававымі актамі і інш.

Начальнік аддзела дашкольнай адукацыі Міністэрства адукацыі Беларусі А.Л.Давідовіч абазначыла прыярытэтныя напрамкі дзейнасці ўстаноў дашкольнай адукацыі ў новым навучальным годзе. Сярод іх – забеспячэнне даступнасці якаснай дашкольнай адукацыі, бяспечных і здароўезберагальных умоў у дашкольных установах, удасканаленне якасці адукацыйнага працэсу ў іх.

- Сёння ў краіне працуе 3951 установа дашкольнай адукацыі, дзе выхоўваюцца амаль 410 тысяч дзяцей, - паведаміла А.Л.Давідовіч. – Сетка дашкольных устаноў уключае санаторныя і спецыяльныя дзіцячыя сады, дашкольныя цэнтры развіцця дзіцяці і вучэбна-педагагічныя комплексы. Дашкольнай адукацыяй ахоплены амаль 95% дзяцей ва ўзросце ад 3 да 6 гадоў (у сельскай мясцовасці – каля 66%).

Адна з найбольш актуальных праблем – забяспечанасць месцамі ў дзіцячых садах. У найбліжэйшыя 5 гадоў гэтая праблема будзе вырашацца рознымі шляхамі: праз будаўніцтва 70 дашкольных устаноў, размяшчэнне 11 дзіцячых садоў на першых паверхах жылых будынкаў, стварэнне 375 груп кароткачасовага знаходжання, адкрыццё 6 сямейных дзіцячых садоў і 6 прыватных дашкольных устаноў, арганізаваны падвоз дашкольнікаў.

- Актыўна ўкараняюцца розныя формы дашкольнай адукацыі: сезонныя і гульнявыя пляцоўкі, прагулачныя, вячэрнія і адаптацыйныя групы, групы выхаднога дня, групы па падрыхтоўцы да школы, сямейныя дзіцячыя сады і мацярынскія школы, - расказала А.Л.Давідовіч. – Сёння ў Беларусі дзейнічаюць 13 прыватных дашкольных устаноў. Амаль 59% выхавальнікаў маюць вышэйшую адукацыю, вышэйшую і першую кваліфікацыйную катэгорыю – амаль 53%. Адукацыйны і кваліфікацыйны ўзровень педагогаў патрабуе паляпшэння.

Удасканаленне якасці адукацыйнага працэсу ў дашкольных установах уключае распрацоўку і ўкараненне ў педагагічную практыку неабходнага навукова-метадычнага забеспячэння, выкарыстанне асобасна арыентаваных тэхналогій ва ўзаемадзеянні выхавальнікаў і бацькоў, забеспячэнне пераемнасці паміж сямейным выхаваннем, дашкольнай і пачатковай адукацыяй, павышэнне якасці эксперыментальных і інавацыйных праектаў, удасканаленне сістэмы павышэння кваліфікацыі педагогаў і павышэнне іх сацыяльнага статусу.

- Інавацыйная дзейнасць з’яўляецца дзейсным рэсурсам абнаўлення адукацыі і павышэння яе якасці, - адзначыла метадыст упраўлення вучэбна-метадычнай работы Акадэміі паслядыпломнай адукацыі Т.А.Дзівакова. – У 2016/2017 навучальным годзе 123 дашкольныя ўстановы краіны рэалізоўваюць інавацыйныя праекты па 15 актуальных тэмах. Сярод іх: “Укараненне мадэлі арганізацыі працэсу патрыятычнага выхавання ва ўстанове дашкольнай адукацыі”, “Укараненне мадэлі фарміравання прафесійнай кампетэнтнасці выхавальніка дашкольнай адукацыі шляхам інфармацыйна-камунікацыйных тэхналогій”, “Укараненне мадэлі педагагічнага суправаджэння гульнявой дзейнасці дзяцей дашкольнага ўзросту” і інш. Рэалізоўваюцца сумесныя праекты, якія ахопліваюць дашкольную, пачатковую, спецыяльную і агульную сярэднюю адукацыю: “Укараненне мадэлі фарміравання асобаснай і сацыяльнай ідэнтычнасці дзяцей дашкольнага і школьнага ўзросту на праваслаўных традыцыях і каштоўнасцях беларускага народа”, “Укараненне мадэлі фарміравання грамадзянскай ідэнтычнасці вучняў у рамках арганізацыі і дзейнасці рэгіянальных віртуальных музеяў”, “Укараненне мадэлі развіцця маўленчых здольнасцей дзяцей з цяжкімі парушэннямі маўлення сродкамі выяўленчай творчасці ва ўстанове дашкольнай адукацыі і сям’і” і інш. Важна, каб апрабаваны вопыт інавацыйных пляцовак актыўна ўкараняўся ў масавую адукацыйную практыку.

Загадчыца ясляў-сада № 372 Мінска Л.Я.Герасімава падзялілася вопытам па ўмацаванні кадравага патэнцыялу ўстановы:

- Сёння ў сталічных дашкольных установах адчуваецца недахоп высокакваліфікаваных педагогаў і лішак выхавальнікаў без спецыяльнай адукацыі. Наш яслі-сад не выключэнне.

Работа па ўмацаванні кадравага патэнцыялу праводзіцца ў розных напрамках. Так, наладжана ўзаемадзеянне з БДПУ імя Максіма Танка. Пасля прэзентацыі ўстановы ва ўніверсітэце некалькі студэнтаў-старшакурснікаў факультэта дашкольнай адукацыі прыйшлі працаваць у дзіцячы сад. Рэзерв кадраў рыхтуецца са свайго калектыву. Некалькі памочнікаў выхавальніка атрымліваюць педагагічную адукацыю ў БДПУ імя Максіма Танка. Акрамя таго, адміністрацыя ўстановы матывуе педагогаў без профільнай адукацыі праходзіць перападрыхтоўку. Вялікая ўвага ўдзяляецца метадычнай вучобе маладых педагогаў і педагогаў без профільнай адукацыі.

Сёння ўсяго каля 45% выхавальнікаў установы маюць профільную адукацыю, а вышэйшую і першую кваліфікацыйную катэгорыю – амаль 42%. Толькі планамерная і мэтанакіраваная работа з педагогамі дазволіць захаваць існуючы кадравы патэнцыял і забяспечыць установу ў будучыні высокакваліфікаванымі кадрамі, якія ўсвядомлена выбралі педагагічную прафесію.

Загадчыца ясляў-сада № 80 Брэста І.В.Жыгар вяла гаворку пра забеспячэнне даступнасці адукацыі ва ўмовах груп кароткачасовага знаходжання: “Ва ўстанове вядзецца работа па пашырэнні эканамічна мэтазгодных і сацыяльна запатрабаваных форм арганізацыі дашкольнай адукацыі. Так, з 2013 года ў яслях-садзе дзейнічае група кароткачасовага знаходжання для дзяцей, якія не наведваюць установу. Група стваралася з мэтай павышэння выхаваўчага патэнцыялу сям’і і псіхолага-педагагічнай культуры бацькоў, рознабаковага развіцця дзяцей і іх ранняй сацыялізацыі, што забяспечыць паспяховую адаптацыю малышоў да ўмоў дашкольнай установы. Група функцыянуе па гнуткім рэжыме: 2 разы ў тыдзень па 2 гадзіны ў дзень. З бацькамі і дзецьмі праводзяцца сумесныя мерапрыемствы па прынцыпе “бацькі – дзіця – педагог”, “педагог – дзіця” і “бацькі – дзіця”. Акрамя выхавальнікаў, з дзецьмі працуюць музычны кіраўнік, кіраўнік фізічнага выхавання і педагог-псіхолаг. Маніторынг паказвае, што бацькі задаволены работай групы. Паколькі найбольшыя цяжкасці ў пытаннях выхавання, навучання і развіцця дзяцей адчуваюць маладыя сем’і, было вырашана стварыць клуб “Маладая сям’я” для аказання ім неабходнай псіхолага-педагагічнай падтрымкі. Запатрабаванай формай арганізацыі дашкольнай адукацыі з’яўляецца група вячэрняга знаходжання для дзяцей, якія пастаянна наведваюць установу”.

Загадчыца ясляў-сада № 101 Гродна Ж.М.Казловіч гаварыла пра ролю кіраўніка ў фарміраванні станоўчага іміджу дашкольнай установы. На гэта накіраваны шэраг мерапрыемстваў. Так, першапачаткова былі вывучаны запыты бацькоў і дзяцей. Добра аб’ядноўваюць удзельнікаў адукацыйнага працэсу традыцыі ўстановы: выставы, спартыўныя гульні, акцыі і інш. Вынікі работы ясляў-сада актыўна транслююцца праз сайт і СМІ. Педагогі шырока выкарыстоўваюць інтэрактыўныя формы і метады навучання. Вялікая ўвага ўдзяляецца педагагічнай творчасці. Лепшы вопыт прапагандуецца сярод калег. Важную ролю ў павышэнні іміджу адыгрываюць таксама эстэтычнае афармленне ўстановы і арыгінальны ландшафтны дызайн. Іміджавыя характарыстыкі з’яўляюцца дзейснай рэкламай ясляў-сада.

Загадчыца ясляў-сада № 7 Светлагорска А.А.Шчарбіна расказала пра дзейнасць ва ўстанове творчай групы педагогаў, якая з’яўляецца генератарам новых ідэй, школай прафесійнага майстэрства і добрым памочнікам для адміністрацыі. Група – гэта часовае аб’яднанне маладых, вопытных і крэатыўных выхавальнікаў у складзе 5 – 10 чалавек для вырашэння пэўных пытанняў і падрыхтоўкі значных мерапрыемстваў. Падчас работы ў групе ва ўдзельнікаў фарміруецца ўласны стыль педагагічнай дзейнасці. Кожны займаецца канкрэтнай работай.

А.А.Шчарбіна лічыць, што задача кіраўніка заключаецца ў тым, каб пабудзіць педагогаў да творчай дзейнасці, якая стала б у далейшым натуральнай патрэбай. Цікавымі формамі работы з’яўляюцца эксперыментальнае псіхалагічнае таварыства “ЭКСПА”, дзе фарміруюцца навыкі міжасобасных зносін, і пастаянна дзеючыя кансультацыйныя пункты розных спецыялістаў у групах.

Даволі цікавымі былі выступленні і іншых кіраўнікоў дашкольных устаноў: Я.Я.Філіповіч з Дашкольнага цэнтра развіцця дзіцяці Фаніпаля Дзяржынскага раёна, Т.М.Біч з Яроміцкага ясляў-сада Кобрынскага раёна, А.І.Крукоўскай з ясляў-сада № 116 Магілёва і В.А.Клім з Дашкольнага цэнтра развіцця дзіцяці № 58 Гродна.

Сяргей ГРЫШКЕВІЧ.